lekker luchtig koolhydraatarm brood

lekker luchtig koolhydraatarm brood.

Ingredienten:

4 grote eieren (aldi) 2 eiwitten , 2 el geroosterde sesamolie (ah), 20 gram roomboter (aldi), 1.2 dl water hand warm 40 g lijnzaad (dm Duitsland), 80 g kruitvat psylium vezels (kruitvat), 1 tl bakpoeder (lidl), 1 tl zout (jozo zout), 1 thl baking soda (de bekende groene zakjes), 70 g zonnebloempitten (dm Duitsland).

Verwarm je oven voor op 175°C smeer een siliconen bakvorm in met olie. Tip tegen t uitzakken van je vorm leg deze in een normaal cakeblik de siliconen vorm zal ervoor zorgen dat er geen delen van t brood achter blijven in je vorm. Splits 6 eieren en hou 4 dooiers apart en zet de 6 eiwitten weg. Vermeng de 4 eierdooiers met de olie en de gesmolten roomboter en schenk het handwarme water erbij en roer alles goed door elkaar. Maal de lijnzaad in de keukenmachine tot fijn meel en meng de psylium, baking soda en zout erdoorheen. Klop de 6 eiwitten stijf met de bakpoeder. Meng vervolgens met de mixer het eidooier mengel door je droge ingrediĆ«nten. Voeg hierna voorzichtig de opgeklopte eiwitten toe, probeer er wat lucht in te houden. Meng als laatste je zonnebloempitten erdoor. Doe alles in je bakvorm en bak in ongeveer 60 minuten gaar. Elke oven is anders dus controleer tegen die tijd met een prikker of die gaar is. Droge prikker betekend dat hij gaar is en je hem uit de oven kan halen en aflaten koelen. Aangezien ik hier in huis de enige ben die kh-beperkt eet is dit hele brood voor mij alleen te groot dus ik snij hem met mijn snijmachine in sneetjes en verpak ze per 2 in een diepvrieszakje. Ik haal 18 sneetjes uit dit brood en met mijn ingredienten bevat 1 sneetje 1,2 koolhydraat

Reacties

Populaire posts