Gebraden fricandeau

Wat is er nou lekkerder dan zelf je vleeswaren maken. Hier thuis willen ze niet anders meer. P.s fotogeniek ben ik niet maar de smaak compenseert het weer. Ik maak meestal voor een tijdje vooruit. Zo heb je altijd een stuk achter de hand. Ik bereid per kilo en snij het dan in 2 stukken en vries het zo in. 1 gegaard stuk is dan ongeveer 400 gram vleeswaar. Gesneden kun je deze vleeswaren 2 dagen bewaren maar ik leg de stukken gewoon in de koelkast na ontdooien en snijd vers af. Voor thuis gebruik heb je prima betaalbare snijmachines te koop. Ik snij hier o.a ook mijn brood en cake mee.
  • 1 kilo fricandeau
Mengsel van kruiden
  • 1/2 theelepel Gemalen koriander
  • 1/2 theelepel Fenegriek
  • 1/4 theelepel Zoete paprika
  • 1/2 theelepel Zwarte peper
  • 1/2 theelepel Gember
  • 1/4 theelepel Kurkuma
  • 1/2 theelepel Gemalen chili flakes
  • 1/2 theelepel Venkelzaad
  • Stuk touw
  Bereiding Ik meng al mijn kruiden zelf en voor deze fricandeau heb ik een mengsel genomen wat lijkt op een soort van OriĆ«ntaalse grillkruiden. Strooi dit rondom je stuk vlees (het mengsel is wat ruim genomen dus je houd hier van over voor een volgende keer). Met een stuk touw (kun je bij je slager om vragen) bind je hem op zodat je een mooi gelijk stukje krijgt wat handig is met gelijknamig garen. Ik gaar mijn vlees zelf met een kernthermometer die je in het vlees houd tijdens de bereiding (kosten de kop niet). Zorg dat hij mooi in het dikste deel wordt geprikt tot ongeveer het midden van je stuk vlees. Met fricandeau hou ik een temperatuur aan van 150 graden en een kerntemperatuur van 65 graden. Hierbij blijft hij een beetje roze maar is toch geheel gegaard. Zodra de thermometer heeft gepiept je vlees direct uit de oven halen en terug koelen in de koelkast. Nou zo simpel is het dus en geloof me. Je wilt niet anders meer. Volg je mij ook al op Facebook?

Reacties

Populaire posts